מדי יום, מיליוני אנשים ברחבי הארץ ובעולם משתמשים בכרטיס מגנטי למטרות שונות – בין אם זה במסגרת השימוש שלנו באשראי, בתחבורה ציבורית או במסגרת העבודה, בכניסה ויציאה מעבירים כרטיס. אבל חשבתם פעם איך בדיוק עובד כרטיס מגנטי? למקרה שאתם לא יודעים, אנחנו כאן כדי להסביר לכם בדיוק איך, אולי תופתעו אבל מדובר בהסבר יחסית פשוט ובמאמר הבא אנחנו נסביר לכם בדיוק כיצד עובד כרטיס מגנטי ואיך קורא הכרטיסים קורא אותו? נשמע מעניין? בואו נצלול פנימה.

הסוד נמצא בפס המגנטי השחור מאחור

כפי שבטח כבר הבנתם, החלק המשמעותי שגורם לכרטיס שלנו לעבוד הוא הפס המגנטי, מי מאיתנו לא נקלע לסיטואציה בה הפס נשחק ואז קורא הכרטיסים לא מצליח לקלוט אותו? זאת בדיוק הכוונה שלנו. הפס המגנטי השחור הוא זה שמכיל את כל האינפורמציה. למה הכרטיס מלבני? אין לכך סיבה מיוחדת! זה רק בשביל הנוחות המרבית של המשתמשים וכדי שיהיה לכם נוח לשים אותו בארנק וכן להכיל מידע רלוונטי, בין אם זה מספר אשראי, תמונה, כיתוב וכו’. הפס המגנטי למעשה חומר שניתן למגנוט, לאלה שבינכם זוכרים את קלטות הוידאו זה ממש כמו הסרט המגנטי של פעם. סרט זה עשוי מחומר פלסטי דק וייחודי והוא מצופה בשכבה מאוד קטנה של חלקיקים שכוללים תחמוצות ברזל – בין היכולות של אותם חלקיקים זה לשנות את התכונות המגנטיות בהתאם לשדה מגנטי שמכשיר ההקלטה שלנו יוצר.

כיצד מורכב הפס המגנטי?

קורא כרטיסים – הוא למעשה חומר מוליך, אז מתי שאתם מעבירים את הפס המגנטי של הכרטיס בקורא, או במילים אחרות, כשאתם מגהצים את הכרטיס שלכם, אז קורא הכרטיסים מזהה את תדירות ההחלפה של הקוטביות. אם ניכנס לעומק, בכל פס מגנטי קיימים שלוש רצועות וכל אחת מהן מכילה כמות אחרת של ביט לאינץ’: הראשונה והשלישית מכילות 210 ביט לאינץ’ והרצועה השנייה מכילה 75 ביט לאינץ’.

ברצועה הראשונה והשנייה נמצא המידע שלרוב כולל את מספר החשבון, השם, תוקף וכו’, הרצועה השלישית היא לצורך קריאה וכתיבה של מידע זמני, אבל לרוב לא משמשים בה בכל הבנקים. השימוש העיקרי כאמור, נעשה בשתי הרצועות הראשונות.

 

איך אפשר לעדכן ולשנות את המידע שנמצא בתוך הכרטיס המגנטי?

אם נעביר בכרטיס שלנו זרם חשמלי אלקטרו מגנטי – נוכל לבצע בצורה כזאת שינויים במידע. למעשה, במצב כזה מה שקורה זה שאנחנו מייצרים שדה מגנטי אשר קובע את קוטביות של המגנטים הקטנים שנמצאים בפנים.

בתהליך של ייצור הפס המגנטי בכרטיס, אנחנו מעבירים מגנט עוצמתי לאורך אותו פס שחור, פעולה זו גורמת לקטבים הללו להסתדר באופן אחיד. אם נרצה לצרוב מידע חדש על הפס המגנטי, אנחנו נצטרך לשנות את הקוטביות. אגב, באותו אופן אפשר גם למחוק אינפורמציה שעל הכרטיס. כמובן, שנציין שזה לא כל כך פשוט במבחן המציאות ויש לעבוד עם מערכת מאוד ספציפית כדי לבצע את הפעולות המורכבות הללו.

לסיכום –

אנחנו מקווים שעכשיו הבנתם קצת איך עובדים הכרטיסים המגנטיים אשר משרתים אותנו נאמנה מדי יום. כרטיסים מגנטיים פופולריים מאוד בימינו ומאפשרים לנו תפעול פשוט עם אפשרות למעקב אחר המידע שעובר בו – בין אם זה רכישות, שעות, תאריכים ועוד. יש לכם עוד שאלות? מעוניינים להדפיס כרטיסים מגנטיים? נשמח לעזור לכם! מוזמנים למלא את הפרטים שלכם ואנחנו נדאג לחזור אליכם בהקדם.